zaterdag 20 september 2014

Working our asses off!

Schuren, mijn hobby is het niet... Ik kan me bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die het wel leuk vinden. Maar hey, alles voor het goede doel! Terwijl vriendlief nog bezig was met lassen, had ik alvast de binnenkant van de camper geschuurd. Maar daarna moest ik er toch echt aan geloven, want de buitenkant moest ook helemaal geschuurd worden...





Gelukkig konden we een beroep doen op het klusteam! Op woensdag kregen we hulp van een vriend, ik zat ziek thuis, maar de mannen hebben samen resten kit weg staan krabben. Op zaterdag kwam een van mijn vriendinnen met haar vriend helpen schuren. Beiden gewapend met een schuurmachine gingen ze aan de slag! Binnen no-time stonden we in een gigantische stofwolk te werken, maar na enkele uren waren alle grote vlakken geschuurd en hoefden wij zelf alleen nog maar de hoekjes met de hand te doen. Viel dat nog even vies tegen! Ik heb letterlijk mijn vingers kapot geschuurd (ja ik weet het, had ik maar handschoenen aan moeten doen, maar eigenwijs hè...) en nóg kwam ik niet in sommige hoekjes. Uiteindelijk vonden we het wel prima, de bedoeling was namelijk om de camper gewoon te gaan schilderen met een roller, dus helemaal strak zou het toch al niet gaan worden.



Vervolgens leek het ons wel handig om eens te kijken waar we de juiste verf konden krijgen, want een pot Flexa of Gamma huismerk gaat niet werken op de buitenkant van een camper. Er bleek zowaar een dealer van autolak om de hoek te zitten, dus op naar de automaterialenzaak! "Hoeveel verf hebben jullie nodig?" vroeg de verkoper. We dachten een litertje of 7. De verkoper dook zijn grote boek in en na een tijdje stopte zijn vinger bij een van de regels met omschrijvingen en prijzen "Uuuhm, dat kost €157,-". Fjuw, viel dat even mee! "Per liter." Auw!! En dat was dan nog zonder grondverf, topcoat en materiaal... Half in shock verlieten we de zaak, want dit zou ons bakken met geld gaan kosten, voor een halfbakken resultaat.

We besloten om deze tegenvaller maar even te laten bezinken en terwijl we nadachten over een alternatief, maakten we ons nuttig door alvast de buitenkant van de camper te plamuren en de binnenkant te schilderen. Mijn mams kwam een middagje helpen met White Washen en vriendlief kwam in de tussentijd met het plan om een kennis in te schakelen die veel verstand heeft van het spuiten van auto's.


Na een paar dagen was het dan zo ver, de Pro kwam een oordeel vellen over ons te schilderen project. Hij liep een rondje om de camper en bekeek het werk. Het eerste compliment kon ik gelijk in mijn zak steken, nadat onze buurman de dag ervoor al had gezegd dat hij het schilderwerk te licht vond, vroeg de Pro welke kleur het interieur uiteindelijk zou gaan worden. "Uuuuhm, deze? Ik ben net klaar met schilderen."    "Oh sorry, ik dacht dat het nog in de grondverf stond..."

Het eindoordeel van de Pro: Laat je plamuurmes vallen en stop alsjeblieft direct met het "opknappen" van de buitenkant! Met andere woorden, al het schuren en plamuren is voor niets geweest... De Pro gaat straks alles namelijk stralen en strakmaken. Het gaat er super uitzien, maar de camper moet verder wel eerst helemaal klaar en APK gekeurd zijn. Dan kunnen we hem namelijk zelf naar de spuiterij rijden en hoeven we ook niet bang te zijn dat de lak beschadigd tijdens het klussen.

Gelukkig konden we er de lol wel van inzien, dit is echt weer typisch iets voor ons! Maar de vrienden die ons hebben geholpen met schuren hebben we nog maar even niets verteld...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten